Guasha / Reflexzonetherapie

Guasha wordt meestal toegepast voor fysieke klachten, fysieke klachten worden opgeheven waardoor het lichaam revitaliseert. Ons lichaam wordt vitaler doordat er een betere doorstroming plaatsvindt van bloed en energie, omdat afvalstoffen opgeruimd worden. Ook ons zenuwstelsel kan hierdoor beter gaan functioneren. Guasha veroorzaakt ook een prikkeling bij mentale en psychische blokkades waardoor een soort zelfreflectie optreedt die bewustwording tot gevolg heeft.

Guasha is gericht op het verwijderen van afvalstoffen uit ons lichaam en het tot stand brengen van een betere doorbloeding. Guasha kan bij meer dan 400 klachten/ziekten worden toegepast. Zowel als een preventief middel, als een middel om daadwerkelijk een klacht te verhelpen of een ziekte te verlichten /genezen. De lijst van klachten/ziekten die met Guasha behandeld kunnen worden is te lang om hier beschreven te worden…..

• Alle pijnsymptonen
• Nek- en Schouderklachten
• Hoofdpijnen en migraine
• Rugklachten
• RSI
• Stress, Burn-out
• Reumatische klachten
• Astma
• Verteringsstoornissen
• Stofwisselingsstoornissen
• Hoge bloeddruk
• Chronische Vermoeidheid

Guasha :
Behandelen van reflexzones.
Behandelen van meridianen en tsubo’s (meridiaanpunten).

· bevordert de bloedsomloop
· ontgift en ontzuurt
· stimuleert het immuunsysteem
· neemt blokkaden en pijn weg
· stimuleert werking van de organen
· regenereert en revitaliseert (life-extension)
· vermindert spanning (stress), moeheid en burn-out
· verbetert (indirect) talloze (chronische) wanorde en   klachten
· brengt emoties opnieuw in evenwicht
· ontspant en bevordert helderheid van geest

Guasha kan gebruikt worden:
–         Ter preventie ( voorkomen van klachten en ziekten )
–         Behandelen van klachten en ziekten
–         Versterking van het lichaam

Deze schraaptechniek is al meer dan tweeduizend jaar oud en komt voor in geheel Zuidoost-Azië. Bij de behandeling wordt een speciale guasha-olie op de huid gebracht. De olie gebruikt men enerzijds als bescherming, dat de huid niet beschadigd en anderzijds in verband met de bestandsdelen. Deze guasha-olie bestaat namelijk uit diverse chinese kruiden. Elk kruid heeft zijn eigen werking (ontspanning, ontgifting, warmte enz.)
Op de plaats waarop de olie is aangebracht begint de therapeut dan met een speciale schraper te “schrapen”. De schraper (bao yü ) is vervaardigd uit jade, bian stone, hoorn materiaal. De huid wordt hierdoor rood en op de plaatsen waar blokkaden (afvalstoffen) zijn, verschijnen “bloeduitstortingen” (sha’s) in de huid (niet op de huid) variërend van diep rood tot paars. Aan de kleur van de sha’s kan men zien of het een recente- of een chronische stagnering is. Hoe donkerder de vlek, hoe chronischer. De kleur kan variëren van licht rood tot donkerrood, maar ook blauw, paars en zelfs zwart. Bij een normale conditie verdwijnen de rode delen volledig binnen 3 tot 7 dagen.